Παρασκευή, 14 Δεκεμβρίου 2012

ΣΠΙΝΟΖΑ : Πραγματεία για τη διόρθωση του νου

"...Αυτό είναι λοιπόν το τέλος προς το οποίο τείνω, δηλαδή να αποκτήσω μια τέτοιου είδους φύση και να προσπαθήσω ώστε μαζί με μένα να την αποκτήσουν πολλοί, πράγμα που σημαίνει ότι μέρος αναπόσπαστο της δικής μου ευτυχίας είναι και το να συμβάλλω ώστε άλλοι πολλοί να κατανοήσουν τα ίδια με όσα κατανοώ κι εγώ, ούτως ώστε ο νους και η επιθυμία τους να συμβαδίσουν απόλυτα με το νου και την επιθυμία μου. Προκειμένου δε να γίνει αυτό, είναι απαραίτητο, πρώτα, να κατανοεί κανείς τόσα μόνο σχετικά με τη Φύση όσα επαρκούν για την απόκτηση μιας τέτοιας φύσης. Κι έπειτα, να διαμορφωθεί μια κοινωνία που να είναι τέτοιας λογής ακριβώς όπως και πρέπει να επιθυμείται, ώστε όσο το δυνατόν περισσότεροι να επιτύχουν αυτόν το σκοπό όσο ευκολότερα και ασφαλέστερα γίνεται. Τρίτον, πρέπει να καλλιεργηθούν η Ηθική Φιλοσοφία και η Παιδαγωγική Θεωρία. και, καθώς η Υγεία δεν είναι ευκαταφρόνητο μέσο προκειμένου να φτάσουμε σε αυτό το τέλος, πρέπει, κατά τέταρτο λόγο, να καταρτιστεί μια άρτια επιστήμη της Ιατρικής. Επειδή πάλι, με την τεχνική πολλά δύσκολα πράγματα διευκολύνονται, οπότε μπορούμε να κερδίσουμε πολύ χρόνο και να εξασφαλίσουμε άνεση σε αυτήν τη ζωή, γι' αυτό, κατά πέμπτο λόγο, η Μηχανική δεν πρέπει με κανένα τρόπο να παραμεληθεί. Αλλά πρώτ' απ' όλα, πρέπει να εξευρεθεί κάποιος τρόπος για να θεραπευτεί ο νους και, κατ' αρχάς, να αποκαθαρθεί στο μέτρο του δυνατού, για να έχουμε μια ευχερή, άσφαλτη και όσο το δυνατόν καλύτερη κατανόηση των πραγμάτων. Έτσι, ήδη μπορεί ο καθένας να δει ότι αυτό που θέλω είναι να κατευθύνω όλες τις επιστήμες προς ένα και μοναδικό τέλος και σκοπό, δηλαδή, όπως έχουμε πεί, να φτάσουν στην ανώτατη ανθρώπινη τελειότητα. Οπότε, οτιδήποτε δεν μας φέρνει έστω και ελάχιστα πιο κοντά στο τέλος και σκοπό μας θα πρέπει να απορριφθεί ως ανώφελο. Με δύο λόγια, όλες οι ενέργειές μας, πρέπει να κατατείνουν προς το εν λόγω τέλος..."

Σύμφωνα με τον Rousset, η "Πραγματεία για τη διόρθωση του νού", γράφεται από τον Σπινόζα ανάμεσα στο φθινόπωρο του 1661 και το καλοκαίρι του 1662.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου